آریان, حسین, همتی, فریبا, رشیدآبادی, زکیه. (1396). بررسی مینیمالیسم و مؤلّفههای آن در تذکرۀ الاولیاء عطار نیشابوری. علمی- پژوهشی،تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی, 9(32), 178-204.
حسین آریان; فریبا همتی; زکیه رشیدآبادی. "بررسی مینیمالیسم و مؤلّفههای آن در تذکرۀ الاولیاء عطار نیشابوری". علمی- پژوهشی،تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی, 9, 32, 1396, 178-204.
آریان, حسین, همتی, فریبا, رشیدآبادی, زکیه. (1396). 'بررسی مینیمالیسم و مؤلّفههای آن در تذکرۀ الاولیاء عطار نیشابوری', علمی- پژوهشی،تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی, 9(32), pp. 178-204.
آریان, حسین, همتی, فریبا, رشیدآبادی, زکیه. بررسی مینیمالیسم و مؤلّفههای آن در تذکرۀ الاولیاء عطار نیشابوری. علمی- پژوهشی،تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی, 1396; 9(32): 178-204.
بررسی مینیمالیسم و مؤلّفههای آن در تذکرۀ الاولیاء عطار نیشابوری
3دکترای زبان و ادبیات فارسی،مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد،ایران.
چکیده
مینیمالیسم یا کمینهگراییگونهای نو در داستان است که بر حذف عناصر غیرضروری و ایجاز بیش از حد تأکید دارد و همین عامل، سبب سادگی و دوری از پیچیدگی در داستانها میشود. اگرچه اینگونه در ادب غرب پدیدهای نوظهور است، ولی نمونههای آن در آثار کهن ایرانی به وفور یافت میشود. تذکرهالاولیاء عطار نیشابوری شاعر قرن هفتم هجری از این دسته از آثار است. برهمین مبنا نگارندۀ پژوهش حاضر برآن است با بررسی مینیمالیسم در اثر یاد شده، میزان مؤلّفههای آن را تحلیل نمایند. برای رسیدن به این منظور، پس از بررسی کتاب تذکرهالاولیا و استخراج حکایات و داستانهای کوتاه مینیمالیستی، ویژگیهای مختلف آن بررسی و تحلیل شد. این پژوهش که به شیوۀ کتابخانهای و بر مبنای توصیف و تحلیل انجام گرفته، این نتایج را در برداشته که حکایتهای کوتاه تذکرهالاولیاء با توجه به برخورداری از حجم کم، سادگی زبان، پیرنگ ساده، گفتگو، شخصیّتهای محدود و محدودیت صحنهپردازی در زمرۀ داستانهای مینیمالیستی قرار میگیرد و عطار در این زمینه بسیار موفّق و الگویی برای دیگر نویسندگان بوده است.